Het handboek voor creatieve B2B-Marketing

B2B-marketeers inspireren om klantgerichte en creatieve marketing te doen is een flinke uitdaging. Toch is dit waar wij – Koen van der Donk en Denny van Veen – besloten onze lansen op te breken.

We wilden content maken die liet zien dat het anders kon. Content die past bij ons eigen idee van creatieve, klantgerichte B2B marketing.

Dit hebben we gepubliceerd in ons boek:

Breek los uit de B2B-Matrix; B2B-marketing voor échte mensen.

Alvast een voorproefje?

Stop met saaie B2B-marketing: breek los uit jouw matrix

B2B-kopers zijn een apart slag mensen. Tenminste, dat ga je langzaamaan geloven als je jouw oor te luisteren legt in de wondere wereld van de B2B-marketing. Daar, in vergaderzalen met gesloten deuren, wordt gesproken over de homo logicus.

De B2B-klant is een meester in logisch redeneren en laat beslissingen niet beïnvloeden door zoiets als emoties en onderbuikgevoel.


Maak je B2B-klant de held in jouw verhaal & word ‘The One’

Veel B2B-marketeers wanen zich in een soort Matrix: B2B-marketing is ingericht op 100% rationele kopers, maar in werkelijkheid bestaan dat soort klanten natuurlijk niet.

Hoe kun je er met storytelling voor zorgen dat je je B2B-marketing anders inricht? Met als doel: ‘The One’ worden voor jouw B2B-klanten, net als Neo dat voor Zion is in de Matrix.


De B2B-marketeer als ‘The Architect’ van contentdistributie

Het maken van content met sterke storytelling is één ding, het effectief inzetten is een tweede. Dat is moeilijk, veel werk en soms teleurstellend in resultaat. De manier waarop je jouw content deelt, is echter bepalend voor het succes ervan.

Zie jezelf dan ook als ‘The Architect’ uit de Matrix-trilogie. Hij heeft The Matrix ontworpen. Contentdistributie moet naadloos aansluiten in de wereld van de klant, zodat het onderdeel wordt van hun werkelijkheid.

Deze B2B-Marketeers gingen je voor

Floor de Wit

Eerlijk is eerlijk, ik sta hier helemaal achter. Maar makkelijk is anders. Want om goede verhalen te vertellen ben je in de productie van je content echt wel wat meer tijd kwijt. En soms zijn je collega’s het er niet mee eens en heb je wat overtuigingskracht nodig…Maar het levert uiteindelijk zoveel meer op.

Tamara Jonkers

Is B2B marketing saai? Of is JOUW B2B marketing saai?

Waarschijnlijk het laatste. ‘Breek los uit de B2B-matrix’ bewijst dat het wat creatiever mag.

Koen van der Donk en Denny van Veen zeggen niet alleen dat het anders moet. Ze laten het gewoon zien! Met praktische tips en inspirerende voorbeelden waardoor je direct zin krijgt om zelf aan de slag te gaan.

Richard ST de Vries

Verhalen die stevig, creatief en verfrissend zijn, gebaseerd op Spanning, Inleving en Beleving. Dit geeft stof tot nadenken, levert inspiratie op en biedt de uitdaging echte verhalen tot leven te brengen, vooral op sociale mediakanalen zoals LinkedIn en andere media.

Jeanneke Verdonck

B2B-aankopers zijn geen rationele droogstoppels, het zijn empatische mensen. Bekijk deze doelgroep dus vanuit een human-to-human-standpunt.

Denny en Koen zetten hun eigen boodschap concreet om in de praktijk. Ze vertellen hoe ze de invalshoek van de film The Matrix gebruikten als verhaallijn in hun communicatie en tonen ook aan welke resultaten dit opleverde.

Maayke van Remmen

Hoe maak je nu de vertaalslag van feiten naar een verhaal dat raakt. Want het gaat natuurlijk niet om het verhaal dat jij wil vertellen, maar het verhaal waar de klant zich in herkent.

Het begint met het begrijpen van je klant als mens, in zijn leefwereld, met zijn angsten, doelen en ambities.

Een boekje vol inspiratie en praktische tips.